Utställning Orsa

Var idag på besök på min första hundutställning.
Var faktiskt riktigt intressant och intresset för att skaffa en egen liten jämte minskades inte direkt.
 
Jag blev mest stående kring Ring nr 3 där jämthundshanarna höll till. Blev en rätt lång dag ståendes och tittande på fina hundar. 
Då jag aldrig varit  på något liknande tidigare tog det ett tag innan jag kom in i och förstod hur det hela gick till, men när poletten tillslut trillade ner, så verkar det inte vara så krångligt alls.
- In i ringen, mät, kolla tänder, spring ett par varv, stå still så domaren kan titta och... få ett "excellence". Något som domaren var relativt givmild med idag, speciellt i jaktklass. Väldigt många fina hundar tyckte domaren Petra Högberg!
 
Elgstöas Grey tog hem priset för bästa jämthundshane, tätt följd av Ryvikens Qiro! Grattis Henrik till det. Qiro var den enda hund som ställde upp i champion-klassen. Kul att se.
 
Sammanfattningsvis var det intressant att se hur det går till på utställning. Man kan också säga att det finns stora skillnader i olika hundars uppträdande samt även vissa hundägares behandling av sina hundar... Minst sagt otrevliga ibland.Men som sagt var det vissa hundar som såg farliga ut att ha i en sådan stor samling av andra hundar, riktigt aggresiva... Självklart är det mesta av denna aggresivitet inte hundens fel...
Så att lydnadsträning är viktig har jag också lärt mig...
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack! Det gick jättebra idag, igen!

2015-01-10 @ 20:44:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0