Midsommar - bland knott och flugor

Midsommarhelgen bjöd på blandad kompott. Lite fisk, mycket fiske, massor med mygg och miljarder kubikmeter vatten. 
Helgen tillbringades alltså traditionsenligt innanför den norska gränsen med fiske i Görälven, där pappa tillbringat 99% av alla midsommarhelger sen han var fem år, och jag tillbringat åtminstone tio av mina på samma ställe.
 
Historien bakom vår tradition med fiske på midsommar vet jag faktiskt inte, men jag kan berätta hur det ser ut nu när vi är där. För det första, när jag säger vi menar jag; Pappa, Farbror Kurt, Farbror Göran, Kusin Filip och jag. Det var vi som var där i år, ensambeln brukar annars kunna variera från år till år, men ser ut på ett ungefär sådär. Vi bor i husvagn och tält på en helt vanligt rastplats invid Görälven, endast tio mil från Malung. Hur laglig husvagnscamping och tältning på en sådan plats i Norge är kan man nog diskutera, men som Göran sa, ingen har sagt nått på alla 50 år som han varit där! Vi fiskar på samma ställen år från år. Variation är ett ord som inte finns hos vissa i min släkt (läs Pappa/Kurre), vi håller oss egentligen till tre ställen. Med passande namn, som vi har hittat på, på malungsmål såklart... Sväninn/Vinkiln, fössn/ati bruna och inna bruna/Blankflon. Trevliga namn ;)
På kvällarna ljuger vi vid brasan och jag brukar om vädret tillåter och om fiskarna är igång, glida ut med kanoten eller medhavd båt ut på älven vid husvagnen. I år blev det inget av det, då vaken på älven lyste med sin frånvaro och vädret var sådär. Det blåste som fan. Inte så farligt med knott när det blåser, men inte så lätt med flugspö när det stormar!
 
Med fisket gick det sådär. Lite vak, men ändå hyfsat bra tag vissa perioder under dagen. Alltså ganska upp och ned. Storleken var sådär också. Jag fick ungefär fem fiskar sammanlagt på en heldags fiske, varav jag sparade en. Den har för övrigt redan hamnat i min mage!
 
Här nere kommer lite mobilbilder från helgen:
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0