Saltstenar

Spontanköpte saltstenar idag på Granngården. Tycker det är väldigt dåligt med tankar kring eventuell viltvård här uppe hos oss. Speciellt om man jämför med de södra delarna av Sverige. Jag tror att viltet i Yttermalung (bland annat) skulle må väldigt bra av lite viltvårdsåtgärder inför vintern och vårvintern och om det inte händer något på nått annat sätt så får man ta saken i egna händer.
 
Jag tänker sätta en saltsten i närheten av Sillerö och i direkt anslutning till Lömma. På ett skifte som ägs av Morfar och Christer som liggeren liten bit in på vägen mot Flöttberget. "In vid an Mick" som vi brukar säga här uppe.
 
Sen kommer en att sättas upp vid kojan som jag satte upp. Dels för att det är lättåtkomligt och dels för att det kan vara roligt att kunna sitta i kojjan och se eventuella djur och kanske ta kort på dem.
 
En annan viltvårdsåtgärd som jag planerar inför nästa höst/vinter är att bygga en ny typ av foderbord som man kan mata rådjuren i. Såg den här modellen på ett forum och tänkte göra ett försök att bygge ett under sommaren! Tänker nog placera det i närheten av där jag planerar att sätta den första saltstenen.
 
Så här ser foderbordet ut:
 
 
 
Mvh
 
Anders

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0